STRONA GŁÓWNA

BUDŻET PRZETRWANIA

           W dniach 10 września i 17 września 2008 roku, Rada Gminy na wspólnym posiedzeniu połączonych komisji oraz na sesji "zajęła" się analizą wykonania budżetu za I półrocze 2008 roku. Piszę "zajęła się" w cudzysłowie, ponieważ praktycznie radni nie podjęli dyskusji i oprócz polemiki radnego Romana Reszki z wójtem Gminy Rafałem Narlochem (która zdominowała tę część obrad) na temat działu 754 - Bezpieczeństwo publiczne i ochrona pożarowa - nie zauważono i nie dyskutowano nad problemem dysponowania budżetem gminy w okresie od 1 stycznia do 30 czerwca 2008 roku.

          Na dzień 30 czerwca 2008 roku plan budżetu, po licznych zmianach wprowadzonych uchwałami Rady Gminy oraz Zarządzeniami wójta Gminy, przedstawiał się następująco:
     dochody w kwocie:     13 254 958,00 zł
     wydatki w kwocie:      17 054 958,00 zł
Budżet zamykał się niedoborem w kwocie 3 800 000,00 zł



Zestawienie dochodów gminy

Wykonanie za I półrocze 2008 roku napawa dużym optymizmem, gdyż plan zrealizowano w 57,50%
Plan (po zmianach) : 13 254 958,00 zł - wykonano: 7 622 240,68 zł; w tym w trzech działach:
  • 710 - Działalność usługowa,
  • 853 - Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej,
  • 854 - Edukacyjna opieka wychowawcza,

    wykonanie budżetu na półrocze wynosi 100% (!) W innych działach jest jeszcze lepiej, ponieważ zaplanowane roczne dochody gminy zostały już na półrocze znacznie przekroczone:

  • dział 750 - Administracja publiczna - 200,24%
  • dział 921 - Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego - 756,25% (w tym dziale znaczne przekroczenie planu zawdzięczamy wpływom od sponsorów z przeznaczeniem na organizację imprez gminnych. Dodatkowo na imprezę "Kaszubi pod Wiedniem" pozyskano dotację ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego). Najsłabiej wygląda realizacja dochodów gminy w dziale 900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska - na plan 135 000,00 zł wykonano 24 619,00zł, co stanowi 17,49%.



    Zestawienie wydatków gminy

    Wykonania za I półrocze 2008 jest już mniej optymistyczne.
    Plan (po zmianach): 17 054 958,00 zł - wykonano: 6 049 633,44 zł, co stanowi zaledwie 35,47%.
    W sprawozdaniu można przeczytać: "Analizując wykonanie wydatków w stosunku do planu, dostrzega się, iż realizacja niektórych zadań jest niska. Na tak niski poziom wykonania planu złożyło się kilka przyczyn, miedzy innymi - niższa wartość realizowanych zadań ustalonych w drodze przetargów publicznych w stosunku do planowanychśrodków w budżecie" A jak wygląda z bliska wykonanie tych "niektórych" zadań?

  • dział 010 - Rolnictwo i łowiectwo - 20,16%;
  • dział 600 - Transport i łączność - 6,73%;
  • dział 630 - Turystyka - 0,30% (!)
  • dział 700 - Gospodarka mieszkaniowa - 9,64%;
  • dział 710 - Działalność usługowa - 5,55%
  • dział 754 - Bezpieczeństwo publiczne i ochrona pożarowa - 54,58%;
  • dział 851 - Ochrona zdrowia - 18,01%;
  • dział 900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska - 13,06%;
  • dział 921 - Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego - 42,37%
  • dział 926 - Kultura fizyczna i sport - 28,11%;

    Powyższe działy wydatkują środki bezpośrednio dla użyteczności mieszkańców gminy - średnio 19,85% i to jest faktyczna realizacja wydatków budżetu za I półrocze 2008 roku.

    Wskaźnik 35,47% generują działy, których realizacja oscyluje w granicach 50%:
  • dział 750 - Administracja publiczna - 48,89%
  • dział 751 - Urzędy naczelne organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa - 44,69%
  • dział 756 - Dochody od osób prawnych, fizycznych (m.in. diety dla sołtysów) - 61,48%
  • dział 801 - Oświata i wychowanie - 43,75%
  • dział 852 - Pomoc społeczna - 46,06%
  • dział 854 - Edukacyjna opieka wychowawcza - 52,31%

    Równie niepokojąco wygląda Zestawienie Zadań Inwestycyjnych zrealizowanych (i tych nie zrealizowanych) w I półroczu 2008 roku;
    Na plan 3 124 543,00 zł wykonano 147 792,91 zł, co stanowi - ok. 4,73%
    W tym na 23 pozycje Zestawienia Zadań Inwestycyjnych w 15 realizacja wynosi... 0,00 zł - 0% (słownie: zero złotych, czyli zero procent!)


    Na planowany roczny deficyt budżetowy w wysokości 3 800 000 zł za I półrocze br. osiągnięto nadwyżkę 1 572 607,24 zł.
    Na dzień 30 czerwca 2008 roku zobowiązania budżetu z tytułu pożyczki zaciągniętej w NFOŚiGW wynoszą 2 201 000,00 zł.

    Reasumując przedstawione zestawienie, wysnuć można wniosek, iż konstrukcja budżetu na rok 2008 jest niedoskonała. Dochody gminy wyraźnie są niedoszacowane, wydatki w wielu działach nie realizowane. Wielokrotne zmiany budżetu - przez Radę Gminy oraz zarządzeniami Wójta potwierdzają powyższą tezę. Sam termin przedstawienia i analizy wykonania budżetu za I półrocze - połowa września - praktycznie nie daje możliwości na dogłębną analizę w celu konstruktywnych zmian w budżecie, ponieważ faktyczny stan finansów gminy jest diametralnie różny od analizowanego.

    ***

    Na sesji w dniu 17 września 2008 roku Rada Gminy dokonała kolejnej zmiany budżetu na 2008 rok.
    Po dokonanych zmianach budżet zamyka się:
    1) po stronie dochodów kwotą: 13 494 558 zł - zwiększenie o 239 600 zł;
    2) po stronie wydatków kwotą: 17 494 558 zł - zwiększenie o 439 600 zł;
    Deficyt budżetowy po zmianach wynosi - 4 000 000 zł

    (tw)

    Komentarz redakcji

    Wbrew propagandzie sukcesu, którą nieustannie głoszą władze gminy Lipnica, właśnie wykonanie budżetu, a zwłaszcza realizacja zadań inwestycyjnych jest miarodajnym wskaźnikiem mówiącym w jakiej kondycji znajduje się nasza gmina. Analizując wykonanie budżetu możemy jednoznacznie stwierdzić, że od dwóch lat gmina Lipnica przeżywa stagnację, a w niektórych dziedzinach nastąpił prawdziwy regres i zapaść. Niecałe 5 procent zrealizowanych zadań inwestycyjnych przekłada się na to co widzimy na co dzień: brak chodników, niedokończony stadion w Lipnicy, zastój w budowie kanalizacji i wodociągów, przeciągająca się w nieskończoność termomodernizacja szkół w Brzeźnie i Borowym, przekładana wciąż budowa domu kultury w Lipnicy, podobnie jak remont ośrodka zdrowia, brak mieszkań socjalnych i remontów mieszkań komunalnych czy wreszcie całkowite rozłożenie turystyki w gminie. Zwłaszcza skandaliczna realizacja zadań związanych z turystyką jest najlepszym przykładem niekompetencji obecnych władz. W gminach o podobnych walorach krajobrazowych turystyka jest ważnym źródłem dochodów, a według lipnickich władz jedynie przeszkodą w budowie kolejnych kopalni kruszywa. Wydatkowanie 360 złotych przed sezonem turystycznym (z zaplanowanych 120 tysięcy!) to temat, którym zajmiemy się w kolejnym numerze. Coraz głośniej mówi się, że jest to celowa polityka lipnickich władz polegająca na przesuwaniu środków finansowych na ostatnie lata kadencji. Wiadomo, pamięć wyborców bywa krótka. Wystarczy więc w ostatnim roku tu i ówdzie położyć chodniczek, strażakom kupić samochodzik, rozgrzebać trochę ziemi pod kanalizację (oczywiście "systemem gospodarczym", bo wiadomo, że gmina nie jest liderem w zdobywania środków zewnętrznych), rzucić jeszcze więcej środków na pomoc społeczną i na sztandarową imprezę w Brzeźnie, aby zrealizować hasło "chleba i igrzysk" i czekać aby "nasyceni" w ten sposób wyborcy przedłużyli w swej łaskawości mandacik na kolejne cztery lata. Czy ten scenariusz się sprawdzi? Wkrótce się okaże.



    --> Komentarze na forum

  • ARCHIWUM
    GALERIAWIADOMOŚCI
    LINKI2010
    PRASA LOKALNA2009
    REDAKCJA2008
     2007
     PRASA LOKALNA
     2010
     2009
    1 % 2013
    na LIPNICZANKĘ
    2008
     
      
    Liczba odwiedzin :  5765Copyright © Wornk 2008-2012AKTUALIZACJA: 08.01.2012r.